CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

søndag 19. april 2009

Hater du, eller er du likegyldig?

Et ord som ofte går igjen i hverdagen til mange er "åh, jeg hater det", eller "åh, fyfaen jeg hater henne"... Spørsmålet mitt er: slenger vi dette ordet litt for mye rundt oss, eller er det virkelig sånn at det er personer eller opplevelser som gjør at vi hater?
For meg betyr det å hate noen at man skulle ønske at de døde, og hvis de gjorde det hadde vi ikke villet bruke så mye som 20 kroner for en blomst på graven til den personen.. eller om de døde, kunne vi alltids møtt opp å stått der å smilt... sant? Slike tanker skremmer meg, at jeg som person virkelig hater noen. Og de tankene ovenfor som jeg karakteriserer som hat, er slik jeg tenker. Når jeg skriver det ned, så syns jeg det virker sykt, men det er jo alltids en grunn til at man hater noen.. er det ikke? Det ordet jeg mener mange burde brukt isteden for å si at man hater noen om man egentlig ikke gjør det, er likegyldighet. Om man er likegyldig til en person så enser man dem ikke og kunne ikke brydd seg mindre.

For dere utseende hatere, så hater man ikke en person fordi han/hun er pen.. bare så den saken er klar... hørt alt for mange ganger at jenter slenger rundt seg med dritt om utseende til andre, selv om de egentlig bare er grønn av misunnelse.. Da bruker vi heller "ikke liker", selv om de fremdeler er misunnelige...

Hater dere virkelig en person eller er dere likegyldige? Og hva skal egentlig til for å hate noen?

9 kommentarer:

Sandra Larsen sa...

Jeg HATER folk/ting, som jeg vet at prøver å gjøre alt for å ødelegge for meg eller såre meg.Folk jeg rett og slett vet hater eller missliker meg også. Jeg hater aldri folk for usaklige grunner, de må ha gjort noe "slemt".

Tina sa...

bra skrevet!!

nei, hater ingen nå, men har gjort det når jeg var yngre, av teite grunner.

Else sa...

prøver selvfølgelig å være likegyldig og ikke bry meg om ting/folk som er ekstremt irriterende, men enkelte går meg faktisk sånn på nervene at jeg bruker ordet hat ja ;p Tror det er en jenteting å "hate".

Anonym sa...

tenk så urtolig mye energi man bruker på å ha negative følelser for en annen person da. misunner dem som klarer å være likegyldig jeg!

for å hate noen må personen ha gjort noe utilgivelig, noe usmakelig og respektløst. For min del kan det være å ha spredd et falskt rykte.

- Hilde

Jennie Lavine sa...

Vist du hater noen vil jo si at du fortsatt bruker energi og føleser på den personen. Er du likegyldig/ ikke bryr deg er jo det mye verre for da er jo den personen ingen i dine øynen

Ronja sa...

Jeg hater to personer, og det er den typen hat du beskriver. Men ellers er jeg veldig forsiktig med å bruke det ordet, for det har sterkere betydning enn vi tenker. Men jeg skal ærlig innrømme at det er et ord som utgjør en stor del av mitt vokabular! :p

amliee sa...

ja, jeg bruker energi på den personen.. jeg har prøvd å la være, men er umulig å ikke bry seg om han/hun. Jeg føler at jeg har all mulig rett til å hate den personen, og jeg vil heller ikke slutte med det første. men er trist at jeg orker å bry meg.. men når den personen han brakt så mange tårer frem hos meg, så har det bare blitt sånn. :)

Hedda sa...

ikke for å snoke eller snuse, men er det lov å spørre hva han har gjort? er det en ekskjæreste eller bare noen som har vært helt jævlig mot deg på en annen måte?

Skjønner deg godt jeg!

amliee sa...

det er ikke en ekskjæreste :) De har verken vært slem mot meg eller de som står meg nærmeste per dags dato.
Den personen jeg hater er noen som har oppført seg veldig respektløst ovenfor meg, og det er egentlig et svakt ord å bruke i denne sammenhengen.